Jak sprawić, by maluch zasnął?

Czy to normalne, że dziecko nie może spać, nie przesypia nocy i wybudza się z drzemek? Jak sobie z tym radzić, aby nie tylko pociecha, ale również rodzic budził się wypoczęty i spokojny?

Narodziny dziecka to wielkie wydarzenie dla każdej pary. Wraz z pojawieniem się na świecie malucha, życie jego rodziców zmienia się diametralnie - zaskakują ich nowe obowiązki i wyzwania. Jeśli to pierwsze dziecko, każda mama i każdy tata, małymi krokami muszą zdobywać doświadczenie oraz uczyć się codziennej opieki nad maluchem. Jednym z trudniejszych etapów, które dosłownie spędzają sen z powiek młodych rodziców, są noce oraz tak bardzo potrzebne dla rozwoju i regeneracji dziecka drzemki. Wiele z maluchów ma problem ze snem nie tylko w dzień, ale również właśnie w nocy, a rodziców budzą odgłosy dobiegające z dziecięcego pokoju. Czy to normalne, że dziecko nie może spać, nie przesypia nocy i wybudza się z drzemek? Jak sobie z tym radzić, aby nie tylko pociecha, ale również rodzic budził się wypoczęty i spokojny?

fot. shutterstockfot. shutterstock fs

Zacznijmy od powodów dla których wydaje Ci się, że Twoje dziecko za krótko śpi. Jak podają statystyki, noworodek przesypia nawet 20 godzin dzienne, z czego połowę powinny stanowić drzemki w ciągu dnia. Z upływem miesięcy, czas ten skraca się stopniowo nawet o kilka godzin. Półroczne dziecko potrzebuje około 16 godzin snu, z kolei  roczne już „tylko” 14. Wraz z tymi etapami, zmniejsza się również czas snu w dzień. Roczne dziecko potrzebuje dwóch drzemek w ciągu dnia, z kolei dwulatek już tylko jednej. Oczywiście nie są to sztywno wyznaczone zasady - pamiętaj, że każdy organizm jest inny.

 Z pewnością domyślasz się, że maluch potrzebuje dużej ilości snu, aby dobrze się rozwijać. Co jednak zrobić, gdy dziecko śpi krócej, niż głoszą statystyki? Po pierwsze nie wpadaj od razu w panikę! Jeśli twoje dziecko dzielnie przesypia noce, a nie chce spać podczas dziennych drzemek, nie zmuszaj go do tego, bo może być... zwyczajnie wyspane. Jeśli jest skłonne do zabawy i wygląda na wypoczęte, nie masz się czym martwić. Zwracaj uwagę na znaki, które wysyła ci maluch - nie kładź go do łóżeczka na siłę, ale serwuj mu drzemki, gdy wygląda na zmęczonego, wierci się i marudzi. Zwróć również uwagę na to, czy twoje dziecko nie śpi za długo w dzień, bo może mieć później problemy z zasypianiem wieczorem. Spróbuj przestawić jego zegar biologiczny. Oczywiście należy robić to stopniowo - możesz budzić go kilka minut wcześniej w ciągu dnia, a wieczorem wcześniej kłaść spać. 

 Kolejnym powodem bezsenności malca może być to, że nie odróżnia on dnia od nocy. Jeśli twoje dziecko uwielbia spać w dzień, a nie może zasnąć nocą, spróbuj nauczyć go rozpoznawać te pory. Wieczorem szczelnie zasłaniaj okna, nie zachowuj się głośno. Spraw żeby w domu panowała senna atmosfera relaksu.

 Kolejnym ważnym aspektem życia malucha jest ruch. Jeśli dziecko otrzymuje w ciągu dnia wiele bodźców - zabierasz je na spacer, zajmujesz zabawkami, motywujesz do zabawy i ćwiczeń - staje się ono zmęczone i zwyczajnie chce odpocząć w nocy lub podczas popołudniowej drzemki.

 Co jeszcze może przeszkadzać maluszkowi zapaść w zdrowy i spokojny sen? Twoje dziecko może być głodne. Jeśli jest niespokojne i nerwowe, spróbuj je nakarmić. Jeśli karmisz piersią, przytul dziecko, a gdy zaśnie połóż do łóżeczka.

 Pamiętaj również, że ważna jest temperatura panująca w pomieszczeniu. Optymalnie powinno to być około 20 stopni Celsjusza. Wielu mamom wydaje się, że maluchowi zawsze jest za zimno. Chcą chronić go przed zmienną pogodą, przykrywając ciepłym kocykiem lub zakładając sweter czy piżamkę z długim rękawem. Warto zastanowić się, czy w ten sposób nie przegrzewamy dziecka. Jeśli jest rozpalone i budzi się z płaczem, może to oznaczać, że jest mu za gorąco. Kolejnymi powodami mogą być również mokra pieluszka, podrażnienia, kolka, ząbkowanie lub zatkany nos.

 Jak uspokoić malucha i sprawić, żeby zapadł w spokojny i zdrowy sen? Sposoby są różne. Przede wszystkim zadbaj o regularny tryb życia dziecka. Staraj się, żeby drzemki odbywały się o stałych porach i miały taką samą długość. Jeśli dziecko będzie długo spało w ciągu dnia, nie będzie chciało spać w nocy - to logiczne. Stwórzcie swój codzienny rytuał - przed snem zawsze wykąp dziecko, załóż mu piżamkę, poczytaj i utul do snu. Niech wie, że to czas na odpoczynek. Niech drzemki odbywają się o stałych porach - po obiedzie lub po zabawie - to wytworzy w maluchu dobre nawyki.

 Macierzyństwo to nie bułka z masłem, ale postaraj się zawsze zachowywać spokój. To, że jesteś zmęczona i zirytowana, widzi też twoje dziecko. Pamiętaj, że nerwowa atmosfera nie sprzyja zdrowemu, spokojnemu snu.

 Wiele mam szuka również ciekawych gadżetów, które czasem stają się prawdziwym wybawieniem w batalii o długi i spokojny sen dziecka. Zabawki, takie jak Żyrafka Przenośny Uspokajacz, z pewnością pomogą ukoić malucha i sprawić, że smacznie zaśnie. To sprytne urządzenie jest nie tylko urocze i ładnie komponuje się w dziecięcym pokoju. Możesz je zabrać ze sobą również na spacer, a dzięki wygodnemu haczykowi bez problemu przymocujesz je do wózka lub łóżeczka. Żyrafka przygotuje dziecko do snu dzięki 20-minutowemu programowi odtwarzania łagodnej muzyki i dźwięków, takich jak szum czy delikatne melodie. Zabawka pomaga nie tyko zapaść w spokojny sen, ale również rozwija zmysł słuchu i przyzwyczaja do odbierania bodźców.

Pamiętaj, że zdrowy sen malucha to także twój komfort psychiczny i spokój całej rodziny. Warto obserwować sygnały, które dziecko wysyła każdego dnia i nie lekceważyć ich. Niekiedy małe, wydawałoby się nieistotne szczegóły, mogą sprawić, że zarówno Ty jak i maluch odzyskacie spokój. Czasami wystarczy jedynie drobny, pomysłowy gadżet, który ukoi przed snem, a czasami konieczna jest wizyta u specjalisty. Najważniejsze to być dobrym obserwatorem i nauczyć się, co będzie najlepsze dla nas i naszego dziecka.

materiał partneramateriał partnera mp